Den første jul
”Hvorfor er der ikke plads til os nogle steder? Jeg er bare så træt af at sidde på det her æsel. Hvad med at spørge, om vi kan være i stalden?”Det er julenat. Maria er højgravid og skal snart føde. I dette forløb får børnehaveklassen
”Hvorfor er der ikke plads til os nogle steder? Jeg er bare så træt af at sidde på det her æsel. Hvad med at spørge, om vi kan være i stalden?”Det er julenat. Maria er højgravid og skal snart føde. I dette forløb får børnehaveklassen
Julen er en højtid – ofte med mange traditioner. Omdrejningspunktet i Jul i Grævlingeskoven er en klasse-pap-julekalender, der eksklusivt er illustreret af Zarah Juul til dette forløb. Hver skoledag i december åbner eleverne en låge i kalenderen og ser en juletradition illustreret – enten en
Hvad har træer og lunger tilfælles?Kan træer vokse ind i himlen?Og kan frugt være forbudt? Træer og mennesker har til alle tider været tæt forbundne. Træerne optager CO2, de er byggemateriale, brændsel og forrådskammer på én og samme tid. De udgør med andre ord et
I dette forløb sætter vi flere sanser i spil, når der skal laves kreative produkter, lyttes til historier og undersøges fisk. Fokus i projektet er rettet både mod fisken som kristent symbol og som naturfagligt fænomen. Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i
Der er mennesker bag alle former for teknologi. Mennesker med bevæggrunde og etiske retningslinjer. Når børn og unge møder robotter, møder de derfor andre menneskers etiske værdier – kodet ind i robotter. Derfor er det vigtigt, at eleverne har forståelse for, at kodning er udtryk
Få har som N.F.S. Grundtvig præget det danske samfunds forståelse af demokrati, skole og kirke. Grundtvig var af den opfattelse, at fællesskaber etableres og styrkes i skolen, i kirken og i samfundet. Han mente, at det folkelige knytter sig til vigtige samfundsinstanser som folkekirken, folketinget
Supermarkeder, skoler, sygehuse, sportshaller, pizzeriaer, køkkener og klasseværelser. De er alle rum, og hvert rum har sin særlige atmosfære, funktion og historie. Sådan er det også med kirken – som rum. Som religiøst rum udgør kirken et særligt rum i livet både for den faste
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder. Samtidig rejser de også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål: Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver Bliver robotter og kunstig intelligens
Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Det og meget mere skal
Ved dine elever, hvor stor indflydelse de har på deres egen og hinandens digitale fortællinger? Med Kierkegaard på SoMe er et kristendomsfagligt projekt, hvor Søren Kierkegaard (1813-1855) holder et spejl op foran de unge og derved kan være en etisk guideline for deres dannelse og
Emne: Videnskab og tro Hvad kan henholdsvis naturvidenskaben og teologien bidrage med til forståelse af livet og verden? Hvad kan man få viden om, om hvad er overladt til troen? Det er nogle af de spørgsmål, der på dagen vil blive kastet lys over. Med