
Den første jul
”Hvorfor er der ikke plads til os nogle steder? Jeg er bare så træt af at sidde på det her æsel. Hvad med at spørge, om vi kan være i stalden?”Det er julenat. Maria er højgravid og skal snart føde. I dette forløb får børnehaveklassen
”Hvorfor er der ikke plads til os nogle steder? Jeg er bare så træt af at sidde på det her æsel. Hvad med at spørge, om vi kan være i stalden?”Det er julenat. Maria er højgravid og skal snart føde. I dette forløb får børnehaveklassen
Med udgangspunkt i den lille pixibog Det skete i de dage gennemgås i klassen beretningen om Jesu fødsel – og derfor fortællingen om, hvorfor mange mennesker i Danmark fejrer jul. Hver skoledag i december åbnes en lille husæske, der fungerer som en tredimensionel julekalender. I
Et sted i verden, hvor der kun er sne og is og is og sne og sne og is, står tre pingviner og skændes om, hvem Gud er. Han er stor og mægtig, men desværre usynlig, siger to af pingvinerne. Den tredje pingvin er uenig:
Fortællingen om Jesu fødsel, æslet, oksen, stalden, hyrderne, englene, stjernen, Maria og Josef danner baggrund for den kristne højtid jul. Men hvad står der egentlig i juleevangeliet i Bibelen, og hvor kommer æslet, oksen og krofatteren fra, hvis de ikke står i den oprindelige fortælling?
Kan man bygge et bibelsk plot ud af en bunke skrot? Ja! I hvert fald, hvis man kaster sig ud i den pædagogiske metode skrol, der er en mellemting mellem skrot og rollespil. Skrol giver gennem en legende tilgang eleverne mulighed for at være aktive,
Der er lagt op til både kreativitet og faglighed i dette års juleforløb for mellemtrinet. Forløbet tager afsæt i Henry Heerups enkle og farverige værk Den lille familie. Heerups syn på. mennesket, nærheden og samhørigheden lyser ud af hans billeder. Med motiverne er der anledning
Er det tilfældigt, at ordet hånd indeholder ordet ånd? Hvad mente Grundtvig, når han sagde, at der er en forbindelse mellem hånden og ånden Hvad sker der, hvis vi fjerner bogstavet h fra ord med hånd? Kan man lave (h)åndarbejde i håndværk og design? Mange
Forløbet er eksklusivt for klasser med elever med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Dette undervisningsforløb er enkelt, genkendeligt og stringent i sin opbygning. Det anvender en visuel formidlingstilgang og konkrete genstande som facilitator for læring. I Fra Betlehem til Jerusalem opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner
I dette legende og poetiske undervisningsforløb inviteres skolens ældste elever til at filosofere over seksten centrale kristne grundbegreber, hvorved eleverne får mulighed for dels at opbygge et fagsprog i kristendomskundskabsfaget men også en grundlæggende viden om kristendom. Eleverne formulerer i forløbet egne indlægssedler til grundbegrebernes
Engang var tatoveringer noget, som sømænd og kriminelle fi k lavet. Sådan er det ikke længere. I dagens Danmark er tatoveringer blevet almindelige i alle dele af samfundet. Mange tillægger deres tatoveringer en særlig betydning. Måske er tatoveringen lavet på et skelsættende tidspunkt i livet.
Lys er et grundsymbol, som findes mange steder: I religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette forløb.Indledningsvis inviteres på besøg i den lokale kirke, hvor eleverne ved en eksperimenterende og legende tilgang undersøger lyset
Metoden er udviklet af Henrik Terndrup Bertelsen, Mads Nielsen og Jonas Daniel Davidsen på Saksild Skole og Børnehus i Odder. På kurset vil lærer Charlotte Grejs Simonsen, som har mange års erfaring i brugen af skrol i sin undervisning, introducere metoden. Skrol-metoden går ud på,
For N.F.S. Grundtvig var der en klar sammenhæng mellem håndens arbejde og åndens udvikling. For at begribe verden skulle man først gribe den, sagde han. Denne sammenhæng tydeliggøres på dette kursus, hvor der bliver mulighed for både at blive klogere på Grundtvig og lave håndarbejde.