Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Det og meget mere skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.
Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller ved Aarhus Teater, Emil Prenter. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde ”deres eget sted”, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser.
Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet, fx når eleverne arbejder med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.
Eleverne ser en ny-produceret fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmen lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. Eleverne præsenteres desuden for tanker om håb fra uddrag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle.
Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og muligheden for at prøve en trykketeknik, som er en nem og smuk måde at samle naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt.
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Forslag til prøveoplæg
- Klassesæt af elevhæfter
- Hjemmeside
- Lydvandring indtalt af skuespiller, Emil Prenter
- Fagfilm med teolog og bioetiker Mickey Gjerris
- Refleksions-kortspil